fredag 8 juli 2016

Starbreeze


Starbreeze är företaget jag köpte mina första aktier någonsin i och var det företaget min investeringskarriär började i.

Starbreeze affärsidé är att man utvecklar, förlägger och distruberar hög kvalitiva produkter för underhållning. Detta innefattar datorspel, spel till konsoler samt även att man utvecklar både spel och filmer för Virtual Reality dessutom utvecklar man ett eget Virtual Reality headset, StarVR. Det senaste spelet man släppte var Dead By Daylight, som även var Starbreezes första förläggareuppdrag. Man har även släppt succé spelet Payday 2 som iår firar 3 år. För att gå mer in på vad Starbreeze har på G så tänkte jag dela upp det nedanför.

Spel

Payday 2. Starbreeze just nu flaggskepp. Det går ut på att man ska tillsammans med tre andra råna banker och utföra andra uppdrag. Spelet sålde under första månaden 1.58 miljoner exemplar varav 80% av dessa var digitalt och gjorde så att man under räkenskapsåret 2013 / 2014 kunde omsätta 214 miljoner kronor.

Payday 2 kommer också få en boost när man lanserar Payday 2 i Asien genom Smilegate på deras plattform som enligt dem har 500 miljoner användare. Detta har enligt mig stor potential att gå hem i länderna i Asien då Payday 2 är inte lika hårdvaru krävande och kan gå hem i länder med sämre ekonomi. 

Dead By Daylight. Starbreeze första förläggareuppdrag som lanserades den 14 juni 2016. Spelet går ut på att man är fyra personer som blir jagade mot en mördare. De som blir jagade har som mål att få igång fem styckna generatorer och sedan öppna dörren för att lyckas fly allt detta medans mördaren ska jaga ner sina offer och hänga upp dem på krokar. Spelet har enligt mig mottagits bra och man kunde en vecka efter release gå ut med att man nått break even och hade då sålt 270k exemplar. Nu den sjätte juli så har man enligt Steamspy sålt 519k exemplar vilket enligt mig är mycket bra för då har Starbreeze dubblerat sin ursprungliga investering som låg på 16 miljoner kronor. Ett annat gott omen för spelet är en succé är att antal spelare nästan dagligen når inte långt ifrån ATH nivån.














Spelet är dock inte perfekt och det har klagats en del på buggar och att match making med vänner inte finns ännu. Detta är enligt utvecklarna (Behaviour Interactive) på gång.

Raid: World War II. Raid blir Starbreeze andra förlä'ggareuppdrag och denna gången valde man att investera åtta miljoner dollar i den Kroatiska studion Lion Game Lion. LGL har tidigare utvecklat DLC's till Payday 2. Raid ska utvecklas i saamma grafikmotor som Payday 2 utvecklades vilket jag faktiskt är lite skeptisk mot då jag tycker att Diesel motorn som är runt 20 år gammal är lite utdaterad men vi får se hur det ser ut när vi spelar spelet. Spelet i sig är väldigt likt Payday 2 där man tillsammans med 3 andra ska utföra olika uppdrag dock så skiljer det sig i miljön då detta utförs under andra världskriget. Dealen Starbreeze har med LGL är att man först får 120% tillbaka på sin investering och sen delar man 50/50 på intäkerna därefter.

Här är en teaser på spelet: https://www.youtube.com/watch?v=qMOk5_tOJT

Geminose. Geminose är ett enligt mig oerhört spännande koncept där man riktar sig mot den yngre generationen och ska bygga ett "toys to life" spel. Egentligen vet vi inte mycket alls om spelet just nu förutom att man ska befinna sig på en virtuell Ö där man kan spela med andra spelare. Men man köpte upp företaget bakom Geminose 2014 för sju miljoner dollar i aktier och där de gamla ägarna kan ro åt sig tre miljoner dollar i cash ifall det går bra.

Ett uppköp av en Fransk studio som kallas ePawn som utvecklar VR och toys to life teknologi så nämnde man Geminose i PM't

" Additonally, the toys to life applicationsa re numerous and the ability to technically track physical objects in our future games, such as Geminose are really promising." 
http://www.starbreeze.com/2016/06/starbreeze-acquires-french-virtual-reality-augmented-reality-toys-life-technology-company-epawn-4-meur-starbreeze-shares-1-5-meur-cash/

Overkill The Walking Dead. Detta spelet är enligt mig det största som kommer att släppas iallafall i närtid. Spelet baserar på den hyllade TV serien The Walking Dead, som under säsong sex nådde 20 miljoner tittare endast på första avsnittet så redan här finns det en enorm kundbas som kommer vara mycket användbar vid spelsläppet detta + att man kan marknadsföra mot Payday 2's steamgrupp på 4.1 miljoner personer.

Spelet kommer att vara ett Co-op first person shooter spel precis som payday 2 är och det kommer att drivas av Starbreeze nya grafikmotor Valhalla.

Man har redan gjort en rail shooter version av spelet riktat mot VR, den är också gjord i Valhalla och kommer att finnas tillgänglig genom Imax och diverse utställningar Starbreeze åker till.

Reveal trailern av Overkill The Walking Dead

Overkill The walking Dead VR experience Trailern

Payday: Crime Wars. Ett F2P First person shooter mobilspel där man kommer att spela i lag mot varandra. Ser ut att kunna bli upp till 4v4 om man går efter bilderna som finns på hemsidan om spelet. Spelet ser mycket lovande ut enligt mig iallafall grafiken ser otrolig ut för att vara ett mobilspel och kan säkerligen slå hårt speciellt i Asien.

http://paydaycrimewar.com/


John Wick Virtual Reality. Ett spel som baseras på filmen John Wick och spelet riktas endast mot virtual reality. Först var det tänkt att det skulle släppas våren 2016 men blev senarelagt för att kunna bättre lanseras samtidigt som John Wick 2 släpps. Kommer säkerligen finnas att spela detta både hemma och vid Imax VR satsning.

Elementerra. Starbreeze valde att förlägga detta spel och finansera Freeform labs med 750k dollar där man får hälften av IP rättigheterna samt hälften av intäkterna. Spelet beskrivs så här i Q1 rapporten 2016.

"ElemenTerra är ett socialt VR-spel som utspelar sig mitt i en kosmisk händelse där spelaren tar på sig rollen som en gudalik karaktär och sedan bistår befolkningen genom att bygga upp planeterna."

http://freeformlabs.xyz/

Crossfire Co-op. I samband med smilegateaffären så annonserades det att Starbreeze får rättigheterna att utveckla en Co-op västerländsk version utav världens största FPS spel Crossfire. I affären investerar smilegate 344 mkr i Starbreeze och Starbreeze får rättigheterna att distribuera spel på Smilegates plattform. Crossfire co-op kommer troligtvis att lanseras i samband med Crossfire filmen som släpps om 3-5 år.

Hårdvara

StarVR

StarVR kom som blixt från en klar himmel när VDn presenterade det under 2015 års E3 pre party. Man hade då valt att köpa upp den franska utvecklaren Infinteye för 2 miljoner dollar och döpte deras VR headset till just StarVR. Det som skiljer StarVR från andra headsets är deras specs som minst sagt är det värsta man hittar på marknaden just nu 210 graders FOV (Field of view) och 2560 x 1440 pixlar per öga. Man använder också eye tracker från Tobii som gör så att den endast renderar det man kollar på fullt ut vilket sänker kraven på hårdvaran man använder till att driva StarVR.

Imax affären blev verkligen en game changer för mig hur jag såg på StarVR och nu ser jag en stor potential i StarVR då det är stort att just Imax väljer StarVR framför andra konkurrenter detta kommer enligt mig leda till att andra företag får upp ögonen för StarVR.

Imax kommer att ha en del i sina lokaler där man kan köpa en 10 - 20 minuters VR upplevelse för 8 - 10 dollar enligt deras VD. Han tror själv att man kommer kunna omsätta lika mycket som hela Imax bio gör just nu, hur mycket detta sedan går till Starbreeze är oklart.

Interjuv med Imax VD angående VR

Valhalla

Valhalla är Starbreeze nya grafikmotor som riktar sig både mot vanliga spel och virtual reality. Man köpte upp den för cirka 73 msek under 2015.

Valhalla PM




Denna bilden är otroligt vacker för mig där hela Starbreezes ekosystem beskrivs.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar